Himba

10 oktober 2015 - Brandberg, Namibië

Vanuit Swakopmund reden we langs de kust verder naar het noorden naar Cape Cross. We stopten nog bij Lyche velden en de Skeleton Coast. Er lag een wrak in de branding, maar skeletten waren niet te vinden. Je kan wel raden waar dit gebied zijn naam aan heeft te danken. Cape Cross staat bekend om de enorme zeerobben kolonie. Het was heel bijzonder om te zien maar het stonk verschrikkelijk.
Na de vroege lunch bogen we af naar het oosten en gaan we weer de warmte in. De weg was saai. Je zag alleen zand met hier en daar een graspluk. Bijna iedereen lag met zijn ogen dicht in de truck. Als je een half uur later je ogen weer open deed, was het landschap nog steeds het zelfde.
Onderweg kwamen we Himba's tegen. De Himba's zijn 1 van de laatste nomaden op deze aarde. Ze hadden hun kamp opgezet langs de weg en probeerde kettingen te verkopen. Met succes, onze groep heeft N$650,- omgezet. Het ging niet altijd om de kettingen, maar om de foto's van dit volk. De vrouwen zien er wel bijzonder uit. Ze hebben hun hele lichaam in ingebalsemd met bruinrode modder. Ze wassen zich niet, maar vervangen de kleilaag regelmatig.
Vlak voor onze bestemming veranderde het landschap wel. We zien nu bergen en er is meer begroeiing, voldoende voor de Desert Elephant die op de campsite graasde. Daarmee kunnen we de olifant op de Big Five lijst afvinken. Deze olifant is tevens de reden waarom we onze geplande wandeling naar de White Lady niet konden maken. De olifant is gevoerd door toeristen en niet meer te vertrouwen. De locale gidsen durven het niet aan.  Dan maar een uurtje naar het zwembad waar het ook goed vertoeven was.