Laatste week

26 april 2023 - Gouda, Nederland

Dinsdag 18 april 2023
Hlíðarfjall
Er stond vandaag voor mij toch nog een les gepland van 1,5 uur voor een school. Niet mijn favorieten, en dat bleek ook wel weer. De sneeuw was trouwens ook rampzalig. Het weer was saai. Gelukkig wel met een hoge bewolking, zodat het zicht nog relatief goed was.

Woensdag 19 april 2023
Hrisey
We hadden afgesproken met Vincent en Ásdis naar het eiland Hrisey te gaan. Vincent was daar ook nog nooit geweest. Dus ook een nieuwe ervaring voor hem. De boot vertrekt om 11.30. De volgende pas 2 uur later. We waren om 10.45 bij Vincent en Ásdis. Ásdis was op dat moment nog aan het werk in Hlíðarfjall. En er zou nog een vriendin van Ásdis meegaan. We besloten om zelf vast te rijden. Vincent wachtte op de dames en racete achter ons aan. Het was immers 28 minuten rijden volgens de routeplanner.
Wij stonden op het dek te kijken hoe een vracht werd ingeladen op het schip toen Vincent met zijn dames aankwam. Ze hebben het gehaald. Wel iets te hard gereden, dat wel.
Het was een leuke relaxte boottocht. We stonden op het dek en genoten in de zon van het uitzicht op de oevers van het fjord. We hoopten nog een walvis te spotten, maar helaas.
0419-120100 IJsland 2023Hrisey
Het eiland Hrisey was verrassend mooi. Het dorpje was al leuk met de gekleurde huizen en de witte bergen op de achtergrond. De rondwandeling was ook prachtig. We zagen nog wat verschillende vogels. Helaas nog geen papegaaiduiker.
Na de wandeling gingen we uiteraard naar het zwembad voor de hottub.

Donderdag 20 april 2023
Hlíðarfjall
De laatste 3 dagen van het skiseizoen zijn de Donald Duck games. Skiwedstrijden voor de jeugd van 5 tot 15 jaar. Skiërs uit heel IJsland komen hier naar toe. Hlíðarfjall is dan ook open van 7.00 tot 16.00 uur.
De lucht was staalblauw. Dat moest ook wel, want vandaag begon ook de IJslandse zomer. IJsland kent 2 seizoenen, winter en zomer.
Om 8.00 stond ik op mijn ski’s. Ik wilde altijd nog naar boven lopen na de 2 stoeltjesliften. Dus mijn stijgvellen onder mijn telemarkers geplakt en naar boven gelopen. Het was een prachtig uitzicht. Het is wel vreemd om te zien hoe plat het daar boven is. Maar je ziet ook hoe immens groot de toerski mogelijkheden hier zijn.
0420-102208 IJsland 2023Hlíðarfjall
‘s Middags hebben we een mooie wandeling gemaakt naar het meer Hraunsvatn. Het was slechts 2,5 km enkele reis, maar met de ruim 300 hoogtemeters over zachte sneeuw, modderige paden en verend mos een redelijke inspanning.
We wilden deze dag afsluiten in de hottub bij het Þelemörk zwembad. Het was echter te druk. De hottub zat al vol. Dan maar een ijsje bij Brynja. Daar stond echter een mega lange rij. Maar ja, wat wil je op de eerste zomerse zomerdag. Toen maar naar het centrum voor een ‘beroemde’ echte IJslandse hotdog. Daar was het de afgelopen 3 maanden ook nog niet van gekomen. De hotdog smaakte overigens niet echt bijzonder.
Het was de eerste dag in 3 maanden dat het de gehele dag stralend blauw was.

Vrijdag 21 april 2023
Akureyri
Het vroeg skiën van gisteren was goed bevallen. Het had vandaag ook leuk geweest op mijn verjaardag. Helaas was de lucht weer grijs en grauw.
Marja had wel een lekker ontbijt klaar gemaakt. Daar was nu dus tijd voor. In de loop van de ochtend begon het te sneeuwen. Een mooi kado voor mijn verjaardag. Niet genoeg om weer lekker te skiën en met de lage bewolking ook niet aantrekkelijk. Wel leuk om een wandelingetje te maken in Kjarnaskógur.
0421-143155 IJsland 2023Kjarnaskógur
‘s Avonds zijn we met Vincent en Ásdis uit eten geweest. Marja had me verrast met een heerlijke IJslandse lamsbout en tiramisu toe.

Zaterdag 22 april 2023
Hlíðarfjall
Het is de laatste dag dat Hlíðarfjall geopend is voor dit seizoen. De weersvoorspelling was goed. Vroeg maar de berg weer op, dachten we gisterenavond.
Helaas zat het weer pot dicht. Hlíðarfjall was amper te zien. De lage bewolking was er weer.
Vanaf een uur of 12 brak het open en heb ik tot de sluiting van 16.00 getelemarkt met Vincent, die het deze keer op ski’s probeerde.
Het was een dag zoals skiën hoort te zijn. Een mooie piste met een dun laagje verse sneeuw van gisteren, een blauwe lucht, windstil en een temperatuur rond de nul graden. En daarbij was het dan ook nog heerlijk rustig!

Zondag 23 april 2023
Hlíðarfjall
Onze laatste dag in Akureyri. Het weer was fantastisch. Meteen zagen we Hlíðarfjall liggen. Een heldere lucht dus. Wij moesten echter onze koffers pakken en onze bungalow schoonmaken. Morgen willen we vroeg weg.
0423-163058 IJsland 2023Hlíðarfjall
Hoewel Hlíðarfjall officieel gesloten is, ging het om 16.00 open voor de medewerkers. Ik werd met een sneeuwscooter naar het middelstation gebracht. Daar was alleen de ankerlift in gebruik. Dat gaf prachtig geprepareerde en rustige rode en zwarte pistes. Ik heb 1,5 uur heerlijk getelemarkt.
Wij gingen niet naar de BBQ en het afsluitend feest. Wil wilden fit zijn om morgen vroeg te vertrekken. Natuurlijk haalden we nog een laatste ijsje bij Brynja!

Maandag 24 april 2023
Reykjavik
Het zit er nu echt op. Ik stond om 4.45 op. Hlíðarfjall lag al weer prachtig in de zon. Skiën zat er echter niet meer in. Op naar Reykjavik om daar het vliegtuig naar huis te pakken.
We hadden er flink de tijd voor genomen. We wilden nog het één en ander zien en moesten voor 15.00 onze gehuurde Vitara inleveren. En er was veel te zien.

0424-093638 IJsland 2023Kolugljúfur Canyon
De Kolugljúfur Canyon was zoals verwacht prachtig. Maar de verschillende landschappen hadden ook meer tijd van ons verdiend. Iets over 14.30 leverden we de auto in bij het vliegveld Kleflavik en was het echt afgelopen.
Vanuit het vliegtuig hadden we nog een laatste blik op IJsland met zijn enorme gletsjers.
0424-193115 IJsland 2023Eyjafjallajökull

PS.
Bekijk de video van onze sneeuwschoenwandelingen op YouTube.