Paasweek

11 april 2023 - Akureyri, IJsland

Donderdag 30 maart t/m maandag 10 april 2023
Akureyri
Vrijdag 31 maart begon de Paasvakantie in IJsland. Vanaf zaterdag werd het snel drukker en hebben we veel gewerkt. Behalve zondag 2 april dan. Een vol geplande dag ging weer verloren door de harde wind. Het was wel redelijk zonnig. Dus niet getreurd. Na de dooi van de laatste dagen zijn de meeste wegen vrij van sneeuw en ijs. We gingen kijken of we nu wel de Aldeyjarfoss waterval konden bereiken. Onze vorige poging op 12 februari was mislukt.
We konden nu over de pas en sloegen voor Goðafoss af op de onverharde weg 842. De 842 was sneeuw en ijs vrij. Waar de 842 overgaat in de F26 konden we inderdaad niet verder.

0402-121059 IJsland 2023Begin van de F26

De F26 (4x4 weg) gaat op zijn vroegst pas op 20 juli open. Te voet was die wel te belopen. Tijdens die 4 km lange wandeling over de F26 snapte we wel dat deze weg nog gesloten was. Na een paar honderd meter zouden we vast zitten in de mega diepe bandensporen in de sneeuw. De weg was hier afwisselend, sneeuw, ijs, gravel, modder, stenen, water, eigenlijk alles wat je kan verzinnen om op te rijden, behalve asfalt dan.
Hoewel het nog steeds bijzonder is om in het IJslandse landschap te lopen was het uitzicht tijdens de wandeling niet spectaculair. Tot we zicht kregen op de waterval. Aldeyjarfoss was echt prachtig.

0402-134911 IJsland 2023Aldeyjarfoss

Aldeyjarfoss is zeker niet de grootste waterval die we hier gezien hebben, maar misschien wel de mooiste. Het was de 37 km over de onverharde weg en de ruim 4 km wandelen over sneeuw, ijs, etc. meer dan waard.
Op de terugweg namen we de weg 835 naar Grenivík. Het was een mooie route die ipv door de tunnel of over de pas om het gebergte heen gaat. Bij de monding van de Fnjóská rivier baande het water zich door metershoge sneeuwwanden. Het was een mooi gezicht en totaal onverwachts, omdat er stroomopwaarts niet zo veel sneeuw meer lag.

0402-164507 IJsland 2023Fnjóská rivier

Grenivík is een leuk plaatsje. Wel jammer van de herrie. Het lijkt dat iedereen de hobby heeft om te sneeuwscooteren. Er stonden zelfs kleinere modellen voor kinderen in de straten. Aan de fjord vonden we een plekje uit de wind en in de zon. Het was de eerste keer in IJsland dat we even zo van de zon konden genieten.
Terug langs het fjord over de weg 83 misten we Laufás. De turfhuisjes waren vanaf de weg niet te zien. Als er bordjes stonden hebben we ze gemist. We gingen er niet voor terug. We houden het bij de turfhuisjes die we op 26 februari in Glaumbær hebben gezien.
We stopten nog wel even bij de waterval vlakbij de tunnel. Op Maps heet die gewoon Foss, wat waterval betekent. Blijkbaar heeft die niet echt een naam. Foss is ook niet echt mooi. Het bijzondere aan die waterval is dat het water in de waterval warm is.

PS. De video van de Goðafoss waterval van 23 maart staat op YouTube

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Nicolet Veldman:
    11 april 2023
    Geweldig 🥰
  2. Peter:
    11 april 2023
    Prachtige foto’s van indrukwekkend land!!
  3. Wil van elsen:
    12 april 2023
    ik ben er echt sprakeloos van, wat mooi toch !!!