Onaards

18 april 2023 - Akureyri, IJsland

Dinsdag 11 april t/m maandag 17 april 2023
Akureyri
Er zijn niet zo veel lessen meer zo aan het eind van het seizoen. Dat gaf ons de tijd mooie wandelingen te maken in het bos Vaglaskógur, langs de Glerá in Akureyri en in Akureyrarkaupstaður.

0412-164825 IJsland 2023Akureyrarkaupstaður

Donderdag de 13e heb ik met Vincent de Hákambar op toerski’s beklommen. Vincent appte al vroeg die ochtend. Om 8.30 vertrokken we richting Siglufjörður. We reden Siglufjörður echter voorbij. Nog een tunnel door en vonden een parkeerplaats bij de webcam toren die de weg 76 in de gaten houdt. Het was half bewolkt. Veel beter weer dan gisteren.
We konden naast de auto op de sneeuw stappen. Deden onze vellen onder de ski’s en splitboard en liepen rustig omhoog. Zo nu en dan moesten we over gras. De sneeuw is schaars hier beneden. Soms konden we de ski’s aanhouden, soms moesten ze echt uit. Het werd steeds warmer tijdens onze klim. Net toen we aan het steilere deel wilden beginnen en ik mijn jas uit wilde doen, stak er een wind op, een koude wind. Toch maar aanhouden dus. Het steile stuk was echt steil en dus zwaar. Na 2 uur en 20 minuten bereikten we de top van de Hákambar. Het uitzicht was schitterend. Zowel in de westelijke richting naar Miklavatn en de Groenlandzee als in oostelijke richting naar Siglufjörður.
0413-140839 IJsland 2023Uitzicht richting Siglufjörður
Na een korte pauze om wat te eten en drinken, de vellen van de ski’s af te halen, wat foto’s te maken en ons weer warmer aan te kleden skiede we naar beneden. Het eerste stuk was echt steil, rond de 45 gr. Hier skiede we op 2 cm nieuwe sneeuw op een zachte ijslaag. Het gaf in ieder geval een goede grip. Het was wel jammer dat een groep van 9 skiers ons voor was. Geen ongespoorde afdaling dus. In het laatste vlakkere deel moesten we weer naar sneeuw zoeken. Enkele stukken lopen konden we niet voorkomen.
We sloten de dag af in hottub van Þelamörk.

Maandag de 17e beloofde ook een mooie dag te worden. En dat werd het ook!
We reden in 1x door naar Mývatn. Onze eerste stop daar was Höfði. Höfði is een schiereiland in het Mývatn meer. Het was een korte wandeling (ca. 2,5 km) rond het schiereiland. De sneeuw was nagenoeg helemaal verdwenen. De paadjes waren zo wel erg modderig. We hoorden de vogeltjes fluiten. Vanaf Höfði heb je prachtige uitzichten op de lava rotsen die rechtop uit het meer steken. Ook hier hebben ze gefilmd voor de Game of Thrones.
De volgende stop was de krater Hverfjall. We waren daar al met Petra op 28 maart. Nu konden we wel helemaal tot het parkeerterrein rijden. Er lag geen kruimel sneeuw meer op de weg. Op de krater Hverfjall trouwens ook niet meer. De krater was gitzwart. Het uitzicht van boven was ook heel anders. In heel Mývatn is de meeste sneeuw en ijs weg. De kleuren van mos, struiken, water en stenen kleurden het landschap. Één ding was nog wel hetzelfde: de wind, of beter gezegd, de storm boven op de kraterrand.

0417-114709 IJsland 2023Höfði

Na Hverfjall reden we naar Krafla. Op 28 maart lag daar nog veel te veel sneeuw. Nu konden we makkelijk de Viti krater benaderen. Er loopt een 300m lange wandeling over de rand van de krater. Helemaal rond zou niet kunnen. De ene kant was afgesloten, de andere kant was een modderpad. We vonden het uitzicht op de krater en het kratermeer zo genoeg.
Iets terug parkeerden we de auto bij Leirhnjukur. We zagen hier niets bijzonders. Alleen sporen door de daar nog plaatselijk diepe sneeuw. We twijfelde nog even of we wel zin hadden in de lange wandeling door sneeuw en modder. We besloten toch te gaan. En daar kregen we geen spijt van. De route ging door lava velden, gedeeltelijk nog bedekt met sneeuw. Hier en daar borrelde wat op of kwam er stoom uit de grond. De rotsen en grond namen verschillende kleuren aan zoals rood, groen, geel en wit. We waanden ons even op een andere planeet.
Op de terugweg zagen we dat de Goðafoss watervallen wel heel anders waren als de 3 vorige keren. We gingen dus toch nog een keertje kijken. Nu het ijs en de sneeuw in de waterval weg zijn, is Goðafoss nog groter geworden. Goðafoss blijft geweldig!
Inmiddels staat de video van Mývatn van 23  en 28 maart op YouTube.

1. Corine:
    18 april 2023
    Wat ziet het daar prachtig uit zeg! Jullie genieten vast ontzettend..
  2. Marja en Ed:
    19 april 2023