Logé

30 maart 2023 - Akureyri, IJsland

Donderdag 23 t/m woensdag 29 maart 2023
Akureyri
Met Petra hebben we nog 2 sneeuwschoen wandelingen gemaakt in Kjarnaskógur. We hadden de smaak te pakken.

0322-151754 IJsland 2023sneeuwschoen wandelingen
Verder hebben we het rondje Arctic Coast Way van 26 februari de andere kant op gereden. Helaas was het weer wat somber. Ondanks dat blijft het een indrukwekkende route.
Qua natuur waren de 1,5 dag die we bij Goðafoss en Mývatn voor ons het mooist. Voor ons was het deze winter de 3e keer bij Goðafoss (zie 4 februari en 12 februari) . We begonnen aan het pad aan de westkant van de rivier. Het was prachtig. Met veel ijs en sneeuw was Goðafoss toch weer anders dan de vorige keren. We namen dus ook nog maar het pad aan de oostkant.

0323-145842 IJsland 2023Goðafoss

We reden door naar Mývatn en maakten bij Skútustaðir een korte wandeling langs en over de pseudokraters. Pseudokraters zijn, zoals de naam al doet vermoeden, geen echte kraters. Pseudokraters ontstaan wanneer gloeiend hete dunstromende gesmolten lava over een wetland of drassige gebied stroomt. De hete lava kookt het water van de wetlands en de stoomdruk veroorzaakt explosies, waardoor clusters van pseudokraters ontstaan.
Tijdens de wandeling kwam de zon even door. We stonden ook nog uit de koude wind. Een geluksmomentje om even van de zonnewarmte te kunnen genieten. Het was hooguit een minuut, maar toch...
Iets verder net voor het schiereiland Höfði bekeken we de lava rotsformaties. Dat is 1 van de velen plekken in IJsland waar de serie Game of Thrones is opgenomen. Ook hier hebben we een korte wandeling gemaakt.
We hadden nog meer op het programma staan. Maar het begon hard te sneeuwen.
Op de volgende dag in Mývatn (5 dagen later) hadden we 5 activiteiten gepland staan. We begonnen bij het Lava field Dimmuborgir. We kozen daar voor de paarse en gele route en kwamen zo de voor ons bekende highlights tegen. Het was aanvankelijk bewolkt in Mývatn. Bij het gat zagen we ineens blauwe lucht door het gat heen. Ik klom een 2e maal door het gat, voor de foto.

0328-114704 IJsland 2023Dimmuborgir

Er stond overigens géén wind dus het was eigenlijk best lekker. In het restaurant Vogafjós Farm Resort namen we een kop koffie en thee. We waren zo klaar voor de klim naar de Hverfjall volcano. Helaas hing daar nu een wolk omheen. We paste het plan aan en reden naar Grjótagjá. De weg er naar toe leek uitdagend, maar onze 4x4 op spikes had er uiteindelijk geen moeite mee. De zon scheen inmiddels in Mývatn. Toen we uitstapten merkten we dat de wind behoorlijk was toegenomen. Het was ook echt een koude wind. Grjótagjá is een grot met warm water. Hier is een liefdes scene van Game of Thrones opgenomen. Ze hebben daarvoor overigens wel het water moeten afkoelen. Normaal is het water namelijk 60 gr. C. Door de sneeuw was de grot moeilijk te betreden. Ondanks dat hebben we er toch een goede indruk van gekregen.
We reden door naar Hverir. Hverir is een ‘geothermische locatie met borrelende modderpoelen en stomende fumarolen die zwavelrijk gas uitstoten.’ Erg indrukwekkend met de sneeuw erbij.

0328-140354 IJsland 2023Hverir

Tegenover Hverir ligt Krafla. We konden iets voorbij de krachtcentrale rijden. Krafla lag echter in de wolken. Het begon ook zachtjes te sneeuwen. Wandelen bij Krafla is ook niet ongevaarlijk. Er zijn houten paden boven modderpoelen van 100 gr. C. Je wilt daar kunnen zien waar je loopt. Vandaag was dit dus geen optie.
We warmden ons weer op. Dit keer met een warme chocomel bij het Mývatn Nature Baths. Het uitzicht op Mývatn en de Hverfjall krater was geweldig. Na de chocomel voelden we ons warm genoeg om de krater te beklimmen. De wolken rond de krater waren weg. Hij lag er mooi bij onder de blauwe lucht. Er stond wel een nog harder geworden koude wind.
We besloten het er toch op te wagen. We kwamen nog 2 mensen tegen die van de krater afkwamen. Zij vonden de klim eigenlijk niet de moeite waard voor het uitzicht daar boven. Daar waren wij het absoluut niet mee eens. Ja, het was een heftige wind. Maar het was een klim van slechts 20 minuten en gaf een schitterend uitzicht over Mývatn. Het was echt prachtig!
0328-173612 IJsland 2023Op de Hverfjall krater

PS. De video van Hjalteyri and Hauganes staat nu op YouTube. Vergeet hem niet te 'liken'!

1. Alette:
    30 maart 2023
    Sneeuw wandelen lijkt mij zwaar
  2. Marja en Ed:
    Dat is het zeker!
  3. Anja:
    Prachtige foto's weer
  4. Nicolet Veldman:
    30 maart 2023
    Wat een drukte allemaal rusten jullie ook nog wel eens hahaha 😝
  5. Marja en Ed:
    31 maart 2023
    Valt wel mee hoor. Het is hier best wel relaxed.
  6. Rob:
    4 april 2023
    Ik heb weer goede indruk gekregen van jullie avontuur. Indrukwekkend en mooi. Niels en ik hebben nog redelijk kunnen skiën in Ellmau ondanks de omstandigheden
  7. Marja en Ed:
    4 april 2023
    Ja, we hebben hier genoten. En doen dat eigenlijk nog steeds. Fijn dat jullie in Ellmau nog lekker hebben kunnen skiën. Het ziet er daar nu best goed uit!