Lava Tunnel

2 mei 2024 - Keflavík, IJsland

Woensdag 1 mei 2024
Vestmannaeyjar – Keflavik (187 km)

On half tien zaten we op de ferry. Drie kwartier later reden we op het vaste land van IJsland richting Reykjavik. We maakten nog een tussenstop bij de Lava Tunnel. We hadden immers gisteren met de kleine lava tunnel de smaak te pakken. We liepen nu met een gids de eerste 400 meter van een 1,4 km lange en 5.200 jaar geleden ontstane lava tunnel.

0501-145654 IJsland 2024

Een lava tunnel ontstaat bij een lava stroom waarbij dan de bovenkant sneller afkoelt en stolt. De lava daaronder stroomt door. Indien die leeg stroomt ontstaat de tunnel. Het dak van de tunnel kan heel dik zijn. De tunnels worden eigenlijk alleen ontdekt indien er een gat in het dak van de tunnel zit. Tijdens het afkoelen van de lava krimpt het gesteente wat dan kan instorten. Indien alle lagen instorten ontstaat er een gat. Het gesteente in de tunnel heeft prachtige kleuren als gevolg van ijzer, koper of zwavel in het gesteente.

0501-145811 IJsland 2024

De oppervlakte van dit lava veld is even groot als die van Barcelona. Vermoedelijk liggen er nog velen onontdekte lava tunnels in het lava veld.

0501-154200 IJsland 2024

Na deze ervaring zat het er echt op. We herpakten de koffers en tassen en reden naar het Keflavik Airport waar om tien voor acht het vliegtuig naar Amsterdam vertrok.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Harry:
    2 mei 2024
    Goede reis👍👋
  2. Alette:
    2 mei 2024
    Mooie afsluiting met de lava tunnel.
    Goede reis en tot in Gouda

Jouw reactie