Watervallen

30 april 2024 - Vestmannaeyjar, IJsland

Maandag 29 april 2024
Vik – Vestmannaeyjar (125 km)

Na de gletsjerdag van gisteren was het vandaag watervaldag. We bezochten Kvernufoss, Skógafoss, Íráfoss, Seljalandsfoss en Gljufrabui.
Eerst reden we 10 minuten terug naar het oosten om de Joda Cave te bezoeken. De Joda Cave, of Gígjagjá in het IJslands, refereert aan de eerste bewoners van IJsland, de Vikingen. Er was hier ooit een Viking dorp. Daar is echter niets meer van te zien. De Joda Cave was een decor in de Star Wars film.

0429-101110 IJsland 2024
Kvernufoss is een kleinere en minder bezochte waterval een paar honderd meter ten oosten van de bekende Skógafoss. We waren daar met nog een stuk of 10 andere toeristen. Rustig genoeg om op ons gemak van de waterval te genieten. Net als bij de bekende Seljalandsfoss kan je hier achter de waterval langs lopen.0429-113449 IJsland 2024

Bij Skógafoss was het mega druk. Het is een must see voor iedere toerist in IJsland. Vanaf het parkeerterrein kan je de waterval al zien. Vervolgens wandel je daar over een vlak pad naar toe. Er was een prachtige regenboog te zien in het opspattende water.

0429-120833 IJsland 2024

Inmiddels was het tijd om te lunchen. Het was vandaag prachtig weer. Goed voor een picknick. Hoewel we genoeg P’s langs de ringweg 1 gezien hebben, zijn die er niet als je er 1 nodig hebt. We sloegen dan maar een klein zijweggetje in dat naar een paar huizen en een kerk liep. Verrassend zagen we daar een mooie kleine waterval, verscholen in een kleine kloof, Íráfoss.

0429-132200 IJsland 2024

Na de picknick en de foto’s en video van Íráfoss reden we door naar Seljalandsfoss, ook een ‘must see‘ in IJsland. Het parkeerterrein was weliswaar kleiner dan bij Skógafoss, maar toch wel aardig groot en vol. Volgens de beschrijving was het de moeite om de verborgen en minder bekende waterval Gljufrabui te bezoeken. Het zou maar een halve km rijden zijn. We vonden het bord, zagen geen waterval en ook geen parkeermogelijkheid. Dus reden we terug naar het volle parkeerterrein bij Seljalandsfoss. We vonden een plekje en liepen naar de drukke waterval. Zoals gezegd kan je hier achterlangs lopen. Het was druk en de mensen kwamen er drijfnat vandaan. We besloten om eerst de verborgen waterval Gljufrabui te zoeken. We hebben hem gevonden. En met ons velen anderen. Gljufrabui ligt achter een smalle kloof en dendert aan het ronde eind van de kloof naar beneden. Erg mooi.

0429-142410 IJsland 2024
Omdat ik nu toch al nat was ben ik nog achter Seljalandsfoss langs gelopen. Het is dan wel erg druk daar, maar het is ook wel erg mooi.0429-140440 IJsland 2024Na al die watervallen pakten we de ferry naar Vestmannaeyjabær. Op dit kleine eiland proberen we de papegaaiduikers te spotten. Vanavond hebben we er een heleboel in de oceaan zien zwemmen. Hopelijk komen ze morgen aan land.

1. Toine Verdiesen:
    30 april 2024
    Het eiland omdopen in waterland?
  2. Alette:
    30 april 2024