Olifant

1 mei 2024 - Vestmannaeyjar, IJsland

Dinsdag 30 april 2024
Vestmannaeyjar

De natuur kan verrassend zijn. Ga je naar de Westman eilanden (Vestmannaeyjabær), waar de grootste populatie papegaaiduikers (puffins) ter wereld huisvest, kom je geen papegaaiduiker tegen, maar wel een olifant!

0430-091617 IJsland 2024

Op deze stralende zomerse dag gingen we vroeg op pad. De papegaaiduikers zijn het actiefst ‘s ochtends tussen 7 en 11 en ‘s avonds tussen 6 en 10. Helaas was er geen papegaaiduiker te zien, zelfs niet in de oceaan.
Vanuit onze kamer in een guesthouse konden we een wandeling starten. De wandeling ging naar de top van de 200 m hoge Eldfell vulkaan. De route liep door de lava velden. Vanaf de top hadden we mooi uitzicht over het eiland Heimaey, het grootste eiland van de Westman eilanden, een aantal kleinere naast gelegen eilanden en op de achtergrond de enorme gletsjers op het ‘vaste land’ van IJsland. Op meerdere plaatsen kwam er nog stoom onder de stenen vandaan. Die stenen voelden ook nog warm aan.
In de afdaling van de Eldfell vulkaan liepen we fout. We hadden het snel door, maar de wandeling door het maanlandschap beviel ons wel. We stippelde op de kaart een nieuwe route uit en volgden die door het lava veld. Het pad liep naar een lava tunnel. We keken in de tunnel, maar durfden er eigenlijk niet in. Is dat wel stevig genoeg? Het pad leek langs de tunnel door te lopen. Helaas liep het pad dood. Het lava veld bestaat uit vaste en losse steen en rots partijen met soms diepe kloven. De stenen zijn vlijm scherp of bekleed met dik zacht mos. Zonder pad kom je er niet doorheen. We liepen terug naar de ingang van de lava tunnel.

0430-132226 IJsland 2024

Het pad leek door de lava tunnel te lopen. We klommen naar beneden de tunnel in en klauterden door de tunnel. Het was een mooie en leuke ervaring. Aan het einde van de tunnel ging het pad weer verder en vonden we onze weg terug.
We bezochten het Beluga Whale Sanctuary, een soort Pieterburen, waar 2 witte walvissen en enkele puffins zijn opgevangen.
‘s Avonds zijn we nog even bij de puffins gaan kijken. Er leken er wel meer in de oceaan te zwemmen, maar ze maakten nog geen aanstalten om aan land te komen.

0430-150504 IJsland 2024

1. Alette:
    Jammer van de Puffins
  2. Wil van elsen:
    1 mei 2024
    Daar wil je toch niet meer weg, prachtig!!!
  3. Harry:
    1 mei 2024
    Mooi slot van jullie trip
    Vandaag een goede reis en veilig thuis

Jouw reactie