Nordkapp

31 mei 2023 - Alta, Noorwegen

Zondag 28 mei 2023
Kiilopää – Inari
Regen, een harde wind en 5ºC. Ook in de zomer ligt de gemiddelde temperatuur boven de poolcirkel onder de 10 graden. Nu dus ook. Gelukkig stond het Sami museum in Inari op het programma. Regen is een goed moment voor een museumbezoek.
Na enkele kilometers noordwaarts werd het al droog. De wind, de wolken en de lage temperatuur bleven wel. Zo konden we toch droog de trappen naar het berenhol (Karhunpesäkivi) oplopen. Volgens zeggen zou hierin een jager de nacht doorgebracht hebben. Toen hij wakker werd zag hij dat hij niet alleen was. Er lag ook een beer in winterslaap in het hol.
In Inari bleek het Sami museum in het winterseizoen, dat loopt t/m 31 mei, gesloten op zondag. Gelukkig was het inderdaad droog en begonnen we aan een wandeling naar de Wilderness Church. Het was een mooie wandeling over een lastig pad, dat bezaaid lag met boomwortels en keien. De oude houten kerk midden in de wildernis was indrukwekkend. Op de terugweg brak de zon alsnog door. Zo konden we bij de camper zelfs buiten in het zonnetje genieten van een (alcoholvrij) biertje.
In de avond graasden 2 rendieren langs onze camper.
0528-205813 Noordkaap 2023

Maandag 29 mei 2023
Inari – Nordkapp
Ons huis-rendier graasde door onze zonovergoten tuin. Hoewel het slechts 7 graden was voelde het lekker aan. We konden rustig aan doen. Het Sami museum Siida stond op het programma. Dat was nog geen 5 minuten rijden van ons plekkie en ging pas om 10 uur open.
Het Sami museum was interessant en mooi opgezet. Het gaf een goede indruk hoe de Sami leefden. Het was voor ons een verrassing dat er ook een open lucht gedeelte bij was met huizen, schuren, tenten en vallen uit vroegere tijden.
0529-101747 Noordkaap 2023
Na het museumbezoek reden we verder noordwaarts tot Utsjoki. Hier konden we een zeer korte trail maken langs een kerk en oude kerkhutten en Sami plaggenhutten.
De parallel aan de E6 lopende weg 970 gaf een prachtig uitzicht over de Karasjohka rivier die hier de grens tussen Finland en Noorwegen vormt. Op een hoger gelegen punt stonden 2 stoeltjes klaar om hier met een bakkie in het zonnetje van te genieten.
0529-153439 Noordkaap 2023
In Karasjok stond een Sami openluchtmuseum op het programma. Daar we in Inari en Utsjoki al veel huisjes en hutten hebben gezien, hebben we dat museum geskipt. Het plan ontstond om nog vandaag naar de Noordkaap te rijden. We zouden er pas laat aankomen, maar dat geeft niet. Het wordt toch niet donker en het is juist leuk om de middernachtzon hier te bekijken. De route naar de Noordkaap was schitterend. Het landschap werd ruiger en kaler. Langs de Porsangerfjord leek het soms op IJsland. Het weer was gaandeweg wel veranderd. De zon was weg en de wind was zeer krachtig geworden. Op de parkeerplaats van de Noordkaap hebben we de camper met de neus in de wind gezet, zoals geleerd in onze campertrip in Pantagonië. De stormachtig wind schudde de camper hard heen en weer. Buiten was het met 3 graden en de harde wind ijskoud. De sterke bewolking en een enkele regenbui voorkwamen dat we de middernachtzon konden zien. We hebben nog een kans, later op de Lofoten.
We hebben de Noordkaap na 3684 km bereikt en beginnen nu aan de terugweg.

Dinsdag 30 mei 2023
Nordkapp - Alta
De wind maakte vannacht een hoop kabaal. De camper schudde door de windstoten. Ik heb niet best geslapen.
Vanochtend was het 1 graad. De wind was iets afgenomen. Je kon bijna weer recht lopen. Zo nu en dan kwam er een stukje blauw in de lucht of regende het even. We bekeken de monumenten op de Noordkaap en de film in het expositie gebouw.
0530-102347 Noordkaap 2023
Daarna begonnen we aan onze terugweg.
In Honingsvåg hielden we een korte stop en zagen zo de Hurtigruten en een ander cruiseschip in de haven liggen. Dat verklaarde al de bussen die we onderweg van de Noordkaap tegen kwamen.
Na nog een souvenirs stop reden we over de deels besneeuwde toendra naar Alta.

1. Nick Kokje:
    31 mei 2023
    Genieten weer, prachtig!
  2. Harry:
    31 mei 2023
    Ja dat ruige vind ik schitterend
    blijf genieten ☺️