Reisdag

3 februari 2024 - Akureyri, IJsland

Zaterdag 3 februari 2024
Gouda – Akureyri

‘IJsland’: dag 1
We moesten vroeg op. We vertrokken om 3:30 uur met de taxi naar Schiphol. Al onze bagage paste makkelijk in de ruime Mercedes stationwagen.
Het was niet druk op de weg en dachten zo ruim op tijd op Schiphol te zijn. Onze vlucht stond voor 6:00 uur gepland. Het was niet druk bij het inchecken. Binnen 5 minuten waren we aan de beurt.
Net als vorig jaar was het weer gezeur bij het inchecken. De grondstewardess kwam er niet helemaal uit. “Het komt goed” zei ze en ging een collega halen. Haar collega kwam er ook niet uit en hun leidinggevende werd gehaald. Ook zij kwam er niet uit en een haar leidinggevende werd er ook bij gehaald.
Het probleem was dat we precies aan ons gewicht zaten, maar dat het gewicht blijkbaar niet goed over de bagage was verdeeld. Ze probeerden het op verschillende manieren in te boeken en kwamen tot bijbetalingen tussen de 48 en 220 euro. Ski’s moesten apart per persoon worden ingecheckt. Maar nu ze in 1 zak zaten komt 1 persoon over zijn gewicht heen. Ze vonden met zijn vieren geen oplossing in het systeem om onze bagage zo zonder bijbetalen in te checken. We hebben de 48 euro geaccepteerd en konden zo de ski’s alsnog bij de Odd-size bagage afgeven.
Na de lange incheck en de drukte bij de security konden we zo doorlopen naar de gate. Het vliegtuig was al on-boarding. Het vliegtuig was nog niet voor de helft gevuld. Het on-boarden ging dan ook snel zodat we om 5:45 uur al vertrokken. Dat was een kwartier eerder dan gepland. Een meevaller, dachten we.
De vlucht was goed. Wat turbulentie boven IJsland, maar verder geen probleem. Dit keer vlogen we rechtstreeks naar Akureyri. Dat scheelde het gedoe in Reykjavik. Vorig jaar moesten we van het International Airport Kevlavik naar het Domestic Airport met een bus. Dus dat gesjouw met de bagage en de stress om de vlucht naar Akureyri te halen hadden we nu niet.
Onze bagage kwam heel snel uit het vliegtuig. We hadden als een van de eerste onze koffers en skischoenen. Helaas duurde het wel lang totdat de grote zware zak met ski’s kwamen. Die kwamen uiteindelijk helemaal niet. Bij navragen bleken de ski’s nog in Amsterdam te staan. Zo waren we ineens niet zo blij meer dat we een kwartier eerder zijn vertrokken.
Zonder ski’s haalden we onze huurauto op en reden we over de ijzige wegen naar ons appartement. We werden prettig ontvangen door een dochter van de eigenaren. Het appartement ziet er prachtig uit. Hier gaan we het wel uithouden de komende 3 maanden.
Nadat we onze spullen uitgepakt hadden reden we nog terug naar de luchthaven. Onze ski’s zouden met Icelandair nog vandaag naar Reykjavik vliegen. Morgen kunnen we de ski’s dan in Akureyri verwachten.
Vervolgens gingen we de berg op naar het skigebied. We spraken enkele mensen die er vorig jaar ook waren en we maakten kennis met sommige nieuwe medewerkers. Het skigebied lag er in het zonnetje mooi bij. Het zou om 14:00 uur open gaan.
We reden terug naar beneden en deden onze eerste boodschappen. De koelkast moet immers gevuld worden. Daarna probeerden we onze ogen nog open te houden bij een Netflix film.

1. Nicolet Veldman:
    Wat gaaf zeg
  2. Wim Antonissen:
    4 februari 2024
    Fijn dat jullie er weer zijn.
  3. Alette:
    6 februari 2024
    Fijne tijd hoor!!
  8. Erica:
    12 februari 2024
    Jullie zijn er weer. Op naar 3 mooie maanden. Veel plezier!!

Jouw reactie