Helemaal rond

23 juni 2024 - Grimma, Duitsland

Maandag 17 juni 2024
Špindlerův Mlýn – Harrachov (52 km)
De afgelopen 2 dagen konden we heerlijk buiten in het zonnetje ontbijten. Vandaag was het koud en er was ook geen zon. We verlieten onze plek aan de skipiste en reden naar Harrachov waar we een ontspannende wandeling langs de rivier Velká Mumlava naar de Mumlavský vodopád, ofwel de Mumlava watervallen, maakten. Terug liepen we nog even door dit gezellig uitziende wintersport dorp wat naast een aantal skipistes ook skispringschansen heeft. Het schansrecord staat hier op 220 meter. Toch een heel stuk minder dan het nieuwe wereldrecord dat wij in IJsland gezien hebben.

0617-123223 Tsjechië 2024

Dinsdag 18 juni 2024
Harrachov - Polevsko (101 km)
Vandaag stond het Glass And Jewelry Museum in Jablonec nad Nisou op het programma. Dus voor de liefhebbers, bekijk de foto’s van Marja. Ik vond de portretten van glas het mooist.
Daarna reden we naar Polevsko. Vanaf Polevsko fietsten we een klein stukje naar Panská skála waar we mooie basalt kolommen zagen, de Mansion Rock.0618-145953 Tsjechië 2024

Woensdag 19 juni 2024
Polevsko - Polevsko (33 km)
Marja had de smaak van het Boheems glas te pakken. We reden daarom vanmorgen terug naar Kunratice u Cvikova en bezochten daar Pačinek Glass. In een galerij, in de kerk en in de tuin stonden tal van kunstwerken van glas. We boekten een rondleiding. Helaas was die alleen in het Tsjechisch. We werden zelfs genegeerd. Het voelde niet goed.
We maakten nog wel een praatje met Jiri Pačinek zelf. Hij verontschuldigde zich dat er vandaag geen Engels of Duits sprekende gids is. Hij komt in september naar Leerdam. Misschien gaan we daar dan heen. Het was wel leuk om de glasblazers aan het werk te zien. Maar ook hier miste we de uitleg wat ze precies deden.
0619-112248 Tsjechië 2024
Na het glasblazen reden we naar het Skalní hrad a poustevna Sloup, ofwel het rotskasteel in Sloup. Het kasteel op de rots ligt er gedeeltelijk ook in. Het was best bijzonder.
Terug op ons plekkie bij Polevsko maakte ik nog een MTB tour van 25 km. Helaas begon het halverwege te regenen en kwam ik zeiknat terug.

Donderdag 20 juni 2024
Polevsko - Hřensko (34 km)
Zelfs op donderdag was het druk in Hřensko. Hřensko heeft dan ook enkele top toeristische attracties in Boheems Zwitserland. Tot 2 jaar geleden was dit in 1 mooie tocht te combineren. Men begon een wandeling door de Edmundova soutěska (de Edmundkloof) en de Divoká soutěska (de Wilde Kloof). In beide kloven is een stuk niet te wandelen en kan je met een bootje over de rivier de Kamenice verder. Terug wandel je dan via de rotsbrug Pravčická brána naar Hřensko. Het lijkt me een prachtige tocht.
Twee jaar geleden is hier echter een enorme bosbrand geweest. Grote delen van het gebied zijn nu nog niet toegankelijk.
We besloten dan maar eerst naar de rotsbrug Pravčická brána te lopen. De rotsbrug Pravčická brána is de topattractie van Hřensko en dat was te merken ook.

0620-140123 Tsjechië 2024
Het was erg druk. De rotsbrug werd ontsiert door een restaurant met een terras zelfs onder de brug. Eigenlijk vonden we het zo een beetje tegenvallen. Misschien vergeleken we het teveel met de rotsbruggen die wij in het Arches National Park hebben gezien.
We liepen terug naar beneden en vervolgden onze route naar de Divoká kloof. Deze kloof was gedeeltelijk open. Vanaf Mesná volgde een steile afdaling de kloof in. We konden nog 10 minuten door de schitterende kloof lopen. We konden niet aan de andere kant van de boottocht uitstappen, maar we moesten weer mee terug. Het was heerlijk om zo door de kloof te varen. Daarna liepen we via de steile klim dezelfde weg terug naar de camper.
We reden nog een klein stukje door. We staan nu weer aan een rivier, weer de Elbe.

Vrijdag 21 juni 2024
Hřensko – Bad Schandau (7 km)
Het was geen rustig plekje aan de Elbe. Aan de overkant van de rivier loopt een spoorlijn. De treinen razen de gehele nacht door.
0621-103309 Tsjechië 2024
We fietsten vandaag rustig langs de Elbe stroomafwaarts tot Königstein, waar er op 31 mei vanuit Pötzscha ook heen gefietst waren. Ons rondje door Tsjechië en de Sächsische Schweiz is daarmee gesloten.
We namen in Hřensko afscheid van Tsjechië met een heerlijke Tsjechische eend en reden naar Bad Schandau, net over de grens. We hopen hier op een stillere nacht. Hřensko zelf is een mooi plaatsje aan het begin van de kloof. Helaas is de charme van het Tsjechische dorp verdwenen door de velen Aziaten die daar hun 'merk-kleding', 'merk-horloges', 'merk-schoenen' en 'merk-tassen' probeerden te verkopen. Marja heeft zich kunnen inhouden.

Zaterdag 22 juni 2024
Bad Schandau – Grimma (132 km)
Terugblikkend op onze reis door Tsjechië concludeerden we dat we het meest genoten hebben van de wandelingen door de Sächsische Schweiz in Duitsland. Ter afsluiting van deze reis maakten we dan ook een schitterende wandeling naar het Schrammsteinaussicht. Na een heerlijke Apfelstrudel begonnen we aan de terugreis naar Gouda.

0622-214108 Duitsland 2024

1. Nick Kokje:
    Leuk weer!
  2. Anja:
    23 juni 2024
    Leuke verhalen Ed, en ook fijn dat jullie straks weer thuis zijn :)
  3. Jopie:
    23 juni 2024
    Ik heb genoten van jullie verhalen en mooie foto’s. Goeie reis naar Gouda.
  4. Harry:
    27 juni 2024
    Prachtig dat glas toch geen gekko of salamander meegenomen ?!
    De rotsen met die verticale lijnen zijn uniek👍

Jouw reactie