Duik in de Groenlandzee

15 maart 2023 - Akureyri, IJsland

Dinsdag 7 t/m zondag 12 maart 2023
Hlíðarfjall, Hjalteyri en Hauganes
Dinsdag begon het met sneeuwen. Met veel wind waaide de sneeuw voorbij. Hlíðarfjall was gesloten. Er was geen reden om het huisje te verlaten. Woensdag was de wind een beetje afgenomen, de sneeuwbui niet.

0310-125736 IJsland 2023Sneeuw in de stad
Eindelijk hebben we weer verse sneeuw hier in IJsland. Donderdag t/m zaterdag bleef het zacht door sneeuwen. De temperatuur is ook behoorlijk gedaald en lag rond de -15. Maar met de toch nog sterke wind lag de gevoelstemperatuur een stuk lager. Het was die dagen toch redelijk druk op de berg. We hebben hard gewerkt.

Zondag stond er geen werk gepland. En met een blauwe lucht, slechts enkele wolkjes en goed besneeuwde pistes gingen we toch naar Hlíðarfjall. Er stond nauwelijks wind. Bijzonder voor hier. Het was nog wel ijzig koud met -17 op de temperatuurmeter.

0312-111943 IJsland 2023 cropDe hoogste stoeltjeslift is dit seizoen nog niet open geweest

Na 2 uur skiën hebben we ons even opgewarmd. Daarna durfden we nog zo’n 3 kwartier. We reden naar beneden en lunchten in ons huisje.

Na de lunch reden we naar het dorp Hjalteyri. Voigt travel heeft dit dorp in het programma staan. De beschrijving van Voigt is veelbelovend. Onderweg naar Hjalteyri herkennen we het dorp. Hier waren we al geweest in één van onze eerste verkennende autotrips. Toen zagen we niets bijzonders. Nu zijn we toch even verder naar de haven en oude fabriek gereden.

0312-145752 IJsland 2023Hjalteyri
En inderdaad, het ziet er nog niet echt bijzonder uit. We hebben toch enkele plaatjes geschoten en reden door naar Hauganes.

We waren ook al eerder in Hauganes geweest. We hadden er toen in de haven vis gekocht. Nu kwamen we er voor de hottub.

0312-161105 IJsland 2023Hottub in Hauganes

En het was heerlijk. In het warme water met een buitentemperatuur van -15, een zonnetje en prachtig uitzicht. Hoewel Marja nooit wil zwemmen, had ze ineens behoefte om in de fjord te baden. Onbegrijpelijk. Maar ja, dan kan je zwemmen in de Groenlandzee ook weer afvinken.

0312-162927 IJsland 2023Duik in de Groenlandzee

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Renee:
    15 maart 2023
    waarom ging Ed niet gezellig mee in het water van de fjord?🥶
  2. Marja en Ed:
    15 maart 2023
    Iemand moest het vastleggen!
    En de luchttemperatuur van -15 was lager dan de temperatuur van het water.
  3. Corine:
    Heerlijk sneeuw!!
  4. Toine Verdiesen:
    15 maart 2023
    Moest de uitzonderlijke move van Marja op de gevoelige plaat toch vastleggen Renée.
  5. Renee:
    🤣ja,ja
  6. Rianne:
    16 maart 2023
    Geweldige foto in de hortus met muts😂
  7. Hanneke:
    20 maart 2023