Hákambar ski touring

13 april 2023 - Hákambar, IJsland

Hákambar ski touring
#Hákambar, #skitouring, #skitouringIceland

Om 8.30 vertrokken we richting Siglufjörður. We reden Siglufjörður echter voorbij. Nog een tunnel door en vonden een parkeerplaats bij webcam toren die de weg 76 in de gaten houdt. Het was half bewolkt. Veel beter weer dan gisteren.
We konden naast de auto op de sneeuw stappen. Deden onze vellen onder de ski’s en splitboard en liepen rustig omhoog. Zo nu en dan moesten we over gras. De sneeuw is schaars hier beneden. Soms konden we de ski’s aanhouden, soms moesten echt uit. Het werd steeds warmer tijdens onze klim. Net toen we aan het steilere deel wilden beginnen en ik mijn jas uit wilde doen, stak er een wind op, een koude wind. Toch maar aanhouden dus. Het steile stuk was echt steil en dus zwaar. Na 2 uur en 20 minuten bereikten we de top van de Hákambar. Het uitzicht was schitterend. Zowel in de westelijke richting naar Miklavatn en de Groenlandzee als in oostelijke richting naar Siglufjörður.
Na een korte pauze om wat te eten en drinken, de vellen van de ski’s af te halen, wat foto’s te maken en ons weer warmer aan te kleden skiede we naar beneden. Het eerste stuk was echt steil, rond de 45 gr. Hier skiede we op 2 cm nieuwe sneeuw op een zachte ijslaag. Het gaf in ieder geval een goede grip. Het was wel jammer dat een groep van 9 skiers ons voor was. Geen ongespoorde afdaling dus. In het laatste vlakkere deel moesten we weer naar sneeuw zoeken. Enkele stukken lopen konden we niet voorkomen.