Sneeuwschoenen

19 maart 2023 - Akureyri, IJsland

Maandag 13 - vrijdag 17 maart 2023
Hlíðarfjall, Siglufjörður en Kjarnaskógur
Maandag stonden er nog wat lessen gepland. Dinsdag en woensdag was het rustig op Hlíðarfjall. Dat gaf wat tijd om aan mijn telemark techniek te werken.
Donderdag stonden er wederom geen lessen gepland. Het beloofde prachtig weer te worden. We besloten naar Siglufjörður te gaan om daar te gaan skiën.

0316-140612 IJsland 2023Eyjafjörður

Met de witte bergen oprijzend uit de blauw gekleurde fjord was het een prachtige rit. We hadden dit al meer gereden. Maar het is iedere keer weer anders.
Alle 4 liften in Siglufjörður waren open. We konden dus naar de top en daar van het uitzicht genieten.

0316-151229 IJsland 2023Siglufjörður

Heli skiën is hier erg populair. De heli vloog af en aan met dit prachtige weer. Wij hebben ons daar niet aangewaagd. Dat was meer ‘once in a liftetime’.
In Ólafsfjörður vond Marja eindelijk een restaurant om Fish and Chips te eten.
Het was een heerlijke dag met voor het eerst echt ‘wintersportweer’ zoals we dat vanuit de Alpen kennen.
Vrijdag ben ik nog naar Hlíðarfjall gegaan in de hoop dat er nog lessen zouden zijn. Maar helaas. Na 2 uur telemarken waren er nog geen nieuwe lessen.
Bij de verhuur lagen nog 4 paar sneeuwschoenen. Deze zijn eigenlijk voor de verhuur, maar nog nooit verhuurd, omdat ze kapot zouden zijn. Ik heb van de 4 paar de beste 4 sneeuwschoenen uitgezocht en getest. Er leek op te lopen.
Samen reden we naar het iets ten zuiden van Akureyri gelegen bos Kjarnaskógur en probeerden ze daar echt uit. De sneeuwschoenen hebben het goed uitgehouden, zodat we een prachtige wandeling in Kjarnaskógur hebben gemaakt. Doordat we het pad kwijt waren geraakt leek het toch dat we verdwaald waren. Gaan staan helpt hier overigens niet. De bomen zijn inmiddels veel hoger dan uit de tijd van die bekende IJslandse grap. We konden toch wel zien waar we waren, maar steile afgronden maakten de kortste weg onmogelijk.

0317-170842 IJsland 2023Kjarnaskógur

Na wat prachtige stukken door de ongerepte sneeuw zagen we wat vaag ingesneeuwde sporen. Dat zou het pad moeten zijn. Dat spoor leidde ons inderdaad veilig naar beneden.

1. Harry:
    19 maart 2023
    Toch nog een beetje spannend dus !
  2. Toine Verdiesen:
    20 maart 2023