Hike to Skeidsvatn

6 maart 2023 - Akureyri, IJsland

Tijd voor een trip.
Op de kaart zagen we een wandeling vanaf de Svarfaðardalsvegur (205) naar langs de rivier Svarfaðardalse naar het meer Skeiðsvatn. Zo, we hadden dus een doel. Nu kijken of we het kunnen vinden en bereiken. Vinden lukte wel. Bereiken bijna.
Het pad begon vlak langs de rivier. Het dunne laagje nieuwe sneeuw lag op sommige plekken over een dikke laag ijs. Op die plekken liepen we naast het pad. Het gras kwam nog door het pas gevallen sneeuwdek. Na een een sneeuwbrug over de rivier, ja die hield ons, ging het omhoog. Op sommige stukken was het pad niet meer zichtbaar. Een sneeuwveld begon dan hoog boven het pad en liep eronder nog een stuk door. Schuin lopen op de sneeuw met eronder ijs was een uitdaging. Op een gegeven moment besloten we onze spikes onder te binden. Dat liep al wat zekerder. We waren bijna bij het meer, of we zouden het bijna kunnen zien. Volgens de gps was het nog maar een paar honderd meter. Maar het sneeuwveld voor ons zag er niet gezellig uit. Wat steiler en aan de dal kant was het maar een paar meter. Daaronder was dan een hele tijd niets. En dan de rivier.
Het was tijd om om te keren. Omdat bij reizen toch de weg belangrijker is dan het doel, hadden we er vrede mee. Naar beneden liep het redelijk ontspannend met de spikes aan de schoenen.
We reden de Svarfaðardalsvegur terug tot de zijweg (206) naar de Skíðadalsvegur (207).