Dettifoss

5 maart 2023 - Akureyri, IJsland

Vrijdag 3 maart 2023
Dettifoss

0302-210942 IJsland 2023

Na een beetje wandelen, skiën, werken, autorijden en het noorderlicht bekijken op maandag t/m donderdag was vrijdag weer een dag om er op uit te trekken.
Sinds dinsdag is de weg 862 berijdbaar. Deze weg heb je nodig om bij Dettifoss te komen. Dettifoss is met 44 meter hoog en 100 meter breed de krachtigste waterval van Europa. Het water stroomt door de 206 km lange gletsjerrivier Jökulsá á Fjöllum en komt van de Vatnajökull gletsjer, IJslands grootste gletsjer. De weg was zolang wij hier al zijn onberijdbaar en gesloten. Omdat er nu zo weinig sneeuw ligt is deze weg open en willen we daar nu naar toe aangezien de komende dagen er wel sneeuw wordt verwacht.
We konden zo de Diamond Circle, zoals ze die hier noemen, rijden. De Diamond Circle komt langs Goðafoss, Mývatn, Hverir, Dettifoss, Ásbyrgi en Húsavik. Eigenlijk is dit niet allemaal op 1 dag te bezichtigen. We waren al eerder in Goðafoss, Mývatn en Hverir, dus daar reden we snel voorbij. Een stuk voorbij Hverir draaiden we de 862 op. Deze stond nog wel aangegeven als slippery ‘ATTENTION! road rough in sections where there is ice on the road.’ En dat klopte ook wel, sommige stukken waren nog echt een ijsbaan. Maar met onze 4x4 op spikes goed te rijden. Ook op het parkeerterrein bij Dettifoss zou je best kunnen schaatsen. Net als onder de auto bonden we de spikes onder onze schoenen en wandelden we naar het uitzichtpunt.

0303-131014 IJsland 2023Dettifoss

De waterval was indrukwekkend, maar we konden niet echt dichtbij komen. Er liepen nog wat paden naar andere uitzichtpunten, maar die waren gesperd. In de zomer van 2011 waren we ook bij Dettifoss. Toen waren we aan de oostkant, waarbij je de waterval wel in de volle breedte kan overzien en tot heel dichtbij kan benaderen. De weg 864 die je daarvoor nodig hebt staat nog steeds als onberijdbaar. Een km zuidelijker (stroomopwaarts) bevindt zich Sellfoss. Sellfoss heeft slechts een verval van 11 meter maar is wel 340 meter breed. We konden de waterval ook veel dichter benaderen.

0303-134118 IJsland 2023 Selfoss

Een derde waterval Hafragilsfoss ligt zo’n 2 km stroomafwaarts van Dettifoss. De weg er naar toe was niet berijdbaar. We hadden geen zin om 50 minuten heen en 50 minuten terug te lopen. We lieten Hafragilsfoss voor wat het was.
We reden de 862 verder door naar het noorden en keken nog bij het Hljóðaklettar Viewpoint waar we een mooi uitzicht hadden op de Jökulsárgljúfur, de 30 km lange kloof van de gletsjerrivier Jökulsá á Fjöllum en de Rauðholar (Rode berg).
Tot slot bezochten we hier nog Ásbyrgi (Godenburcht).

0303-155330 IJsland 2023 Ásbyrgi

Ásbyrgi is een 4 kilometer lange V-vormige kloof met steile, tot 60 meter hoge rotswanden. We herkenden het niet echt van ons bezoek in 2011. Toen waren we gefocust op het spotten van de IJslandse brilduiker. Nu was het meertje bevroren en waren er helemaal geen vogels.
Via Húsavik was het nog een lange rit terug naar Akureyri.

1. Nicolet Veldman:
    5 maart 2023
    Geweldig om te lezen laat staan om het in t eggie mee te maken 👍
  2. Harry:
    5 maart 2023
    Super ik vind watervallen altijd prachtig 😍
  3. Marja en Ed:
    6 maart 2023
    Wij ook!
  4. Wil van elsen:
    5 maart 2023
    ik ben sprakeloos! wat een schitterende foto's