Ski week

27 februari 2023 - Akureyri, IJsland

Maandag 20 t/m donderdag 23 februari 2023
Hlíðarfjall
Het was een prachtige ski week, zoals het eigenlijk hoort te zijn. Fijn lesgegeven en vrij geskied op zowel mijn GS ski's als op mijn telemarkers.

0221-170802 IJsland 2023Vrijdag 24 februari 2023
Hlíðarfjall
We zijn de drukste dag goed door gekomen. Het liep georganiseerd. De meer dan 100 kinderen konden snel beginnen. Door het ‘doorgeef systeem’ heb je wel een steeds wisselende groep. Echt een uitdaging, zeker als de helft dan ook nog geen Engels spreekt. De middaglessen (prive en volwassenen groep) verliepen soepel en waren leuk.
0224-133548 IJsland 2023
Een nette rij bij de lift

Zaterdag 25 februari 2023
Hlíðarfjall
Het was weer zo’n dag met wind. Het skigebied stelde het besluit tot opening uit tot 10 uur. Dus toch maar naar boven, je weet maar nooit. En inderdaad, ze besloten iets voor 10-en om toch open te gaan. De lessen zouden om 10.30 starten. Hoe gaan we om met dit verloren half uur? Het gebied zou open zijn van 10 tot 16. Daarvoor waren we 3x 2 uur ingepland.
De wind bracht de oplossing. De wind nam toe en iets voor 12 uur werd het gebied gesloten voor de rest van de dag.
Ik heb ‘s middags maar weer gewandeld in Krossanesborgir. De sneeuw is in het dal nagenoeg weg. De paden moeten nu te zien zijn. En dat was ook zo. De grond was wel erg zacht. Zelfs op de grindpaden zakte ik weg in de modder. Op enkele schaduwplekken lag nog ijs. Vaak kon je er langs, maar een paar keer moest ik er over glijden.
0225-163440 IJsland 2023

Zondag 26 februari 2023
Akureyri
Het heeft weer de gehele nacht door gestormd. En erger nog, vanmorgen stormde (windkracht 9)het ook nog. Iets voor negenen kwam dan ook de melding dat Hlíðarfjall vandaag niet open zou gaan. Verder was het best een zonnige dag. Tijd voor een ritje met de auto!
We kozen voor een rondje ten westen van Akureyri. Over de ringweg 1 reden we door een prachtig landschap naar Hraundrangi. Hraundrangi is een puntig ruige bergketen die behoorlijk afsteekt ten opzichte van de overige aan de top ronde of vlakke bergen in IJsland. Het riviertje met de kleine waterval was ook zeer de moeite waard.
We vervolgde de ringweg 1 verder tot Varmahlíð. We pakten daar de Sauðárkróksbraut (75) naar het noorden en zagen in Glaumbær een huizenrij in turfstijl.

0226-123812 IJsland 2023

Deze traditionele huizen uit de 18 en 19e eeuw waren nog in de oorspronkelijke staat en behoren nu tot een mooi museum.
In Borgarsandur maakten we een korte strandwandeling op het zwarte zand. Het water van de Groenlandzee voelde nog verrassend warm (ofwel niet erg koud) aan.
Daarvandaan volgden we de schitterende Arctic Coast Way via Hofsós, Siglufjörður, Ólafsfjörður en Dalvik terug naar Akureyri.
‘s Avonds sloten we de dag af met het noorder licht dat nu met het blote oog zichtbaar was.

PS. De video van de rit op 12 februari is nu hier te vinden op Reislogger of direct op Youtube.

1. Anja:
    27 februari 2023
    Wat is het daar toch mooi.....
  2. Harry:
    27 februari 2023
    Gelukkig toch nog mooie ski dagen 👍
  3. Arianne:
    28 februari 2023
    Wat een prachtige natuur daar zeg!
    En weer leuk geschreven Ed👍🏻
  4. Nicolet Veldman:
    28 februari 2023
    Heerlijk om te lezen en wat is het er nou zeg. Veel plezier samen geniet ervan..
    Enne wij hadden ook sneeuw vandaag 😊
  5. Anton:
    28 februari 2023
    Wat een fotos , wat een landschap en wat een noorderlicht .... en dan nog de sneeuw ;-)
  6. Marja en Ed:
    1 maart 2023
    Dat noorder licht was in Nederland nu ook zichtbaar. Heb je het gezien?
  7. Anton:
    1 maart 2023
    Hoi Ed, nee ik heb het gemist maar ik begreep dat mensen naar de kust en vooral t noorden van Nederland gingen om t mee te maken. Maar bij jullie was t denk ik wel bijzonder goed te zien, toch.
  8. Marja en Ed:
    6 maart 2023