De heenreis

25 januari 2023 - Akureyri, IJsland

Woensdag 25 januari 2023
Gouda – Akureyri
‘IJsland’: dag 1
We hoefden niet vroeg op. We vertrokken om 8:45 met de auto naar Schiphol. Het was passen, maar onze bagage paste in de Ford Fiësta en we konden er nog met zijn 3-en in. Dat viel weer mee. Nick zette ons bij vertrekhal 1 af en maakte nog een foto. Hij vond het wel bijzonder dat hij ons nu wegbracht voor een paar maanden. Dat was al vaak andersom.

WhatsApp Image 2023-01-25 at 09.46.13

We hadden online ingecheckt maar we moesten alleen nog even onze bagage afgeven. Naast 2 grote koffers van bijna 23 kg en 2 stuks handbagage hadden we nog 2 tassen met skischoenen en helmen. De (slechts) 3 paar ski’s die we bij ons hebben zaten in 1 grote zak, die we voor het gemak opgevuld hadden met het 3e paar skischoenen en nog enkele andere zaken die niet meer in de koffers pasten. Best zwaar dus. We hebben vooraf geprobeerd info op te halen bij de luchtvaartmaatschappij Icelandair. Die bleken onbereikbaar. De website was ook niet heel duidelijk. We hadden begrepen dat je per persoon een paar ski’s, skischoenen, stokken en een helm mee mag nemen. De grondstewardess beweerde echter dat als je daarvoor kiest je dan geen koffer mee mag nemen. Klinkt niet logisch en accepteerden we dan ook niet zo maar. Er werd een man en later nog een vrouw bijgehaald. Zij probeerde ook de website te interpreteren en vond het uiteindelijk wel goed. Uiteindelijk hebben we de alle bagage zonder bijbetalen mee mogen nemen. En we kregen nog een bonus ook. Ze vroeg of we de grote handbagage koffer gratis als ruimbagage mee wilden nemen. Dat deden we maar, scheelt weer sjouwen. Al met al duurde ons inchecken zo 25 minuten. Er was een flinke rij achter ons ontstaan bij het inchecken.
Het vliegen naar Reykjavik ging voorspoedig en op tijd. Eigenlijk geen bijzondere vlucht. Na de landing werd het wel spannend. We zouden om 15:25 op Reykjavik Keflavik International Airport landen en onze vlucht naar Akureyri zou om 18:15 vertrekken vanaf het Reykjavik Domestic Airport. Bijna 3 uur voor een overstap. Dat moet wel lukken zou je denken. Dat dachten wij aanvankelijk ook. Totdat we zagen dat de 2 vliegvelden 50 km uit elkaar liggen. En je met een bus vanaf het international vliegveld naar een busstation moet om daar nog over te stappen op een ander busje dat je naar het domestic vliegveld brengt.
We landen zelfs iets eerder in Reykjavik. Maar dan ben je er nog niet. Het vliegtuig moest nog een stuk taxiën. We moesten nog wachten op de bagage. Ja, die moesten we ook zelf meenemen in de bussen. De bus ging langzaam maar zeker vol. Hij zou vertrekken als die vol was. Dat gebeurde gelukkig ook. Het was een rit van 3 kwartier. En dan stonden we daar op het busstation. De vervolg shuttle was er nog niet en de tijd tikte door. Je kon het vliegveld zien liggen. Maar daar heen lopen met al die bagage was geen optie. Rondvragen leerde ons dat de shuttle er in enkele minuten zou zijn. Hij had last van de spits. Om 17:40 kwam de shuttle aan. We gaven de urgentie van ons aan en mochten zo als eerste met de shuttle mee. De andere mensen op het busstation moesten naar een hotel gebracht worden en hadden daar gelukkig geen haast mee. De shuttle werd uiteraard wel volgeladen en we reden allereerst naar het vliegveld. Het was maar een klein stukje. Bij het inchecken hadden we nog wat mensen voor ons. We hadden nu geen 25 minuten meer om in te checken. Gelukkig ging het hier wel snel. Zo waren we om 17:50 bij de gate. We hadden nog 10 minuten over voordat de gate open ging. Ruim op tijd dus.

20230125_175824

Op het Akureyri Airport werden we opgehaald door Ásdis. Zij bracht ons met een korte rondleiding naar het hostel waar we een bungalow hebben gehuurd. De bungalow ziet er prachtig uit. Gelukkig maar want hier zullen we de komende 3 maanden wonen. Nadat we onze bagage uit de auto onze bungalow in hadden gesjouwd ging Ásdis nog mee naar de supermarkt. De rondleiding ging dus nog even door.
Morgen wordt er niet geskied. Het wordt morgen erg warm, het gaat regenen en er komt heel veel wind.

1. Anton heijs:
    27 januari 2023
    Begint lekker spannend ...haal jullie t wel of niet en dan eindigen met "Ruim op tijd dus".... mooie humor Ed. Ik ben benieuwd hou jullie huisje eruit ziet en hoe t leven daar bevalt. Veel plezier
  2. Petra:
    27 januari 2023
    Haha, ik weet wel waarom ik een nachtje Rejkjavik heb ingepland!
  3. Rianne:
    27 januari 2023
    Zou er 2 nachtjes van maken Petra… Prachtige stad, niet zo groot, dus goed te doen voor een stadswandeling 😉
  4. Harry:
    Gelukkig goed aangekomen 😊
  5. Wil van elsen:
    29 januari 2023
    wat spannend joh, maar dan heb je ook wat voor de komende drie maanden ! veel 'werkplezier'