Storm

27 januari 2023 - Akureyri, IJsland

Donderdag 26 januari 2023
Akureyri
Het stormde vandaag. Begrijpelijk dat het skigebied dicht was. Gelukkig konden we ons vermaken met tennis op de TV. Op Eurosport konden we de 2 halve finales van de Australian Open bekijken. Na de lunch wandelden we naar het oude centrum van Akuryri. Ásdis had ons daar een beroemde ijszaak laten zien. En waar kan je in IJsland het beste mee beginnen? Met een ijsje natuurlijk!

IMG_20230126_150803

Het wandelen viel overigens niet mee. Hier wordt niet met zout gestrooid. Ze strooien hier met kleine steentjes, of helemaal niet. Op die laatste stukken was het dan ook spiegel glad. Voorzichtig lopen dus. De auto’s rijden dan ook bijna allemaal op spikes.
Vanaf de ijssalon liepen we terug door downtown Akureyri. Stel daar niet te veel van voor. In deze grootste stad van IJsland buiten de regio Reykjavik wonen ongeveer 20.000 inwoners. Downtown is dan ook niet meer dan 2 straten en een plein. Je kan hier wel de restaurants en winkels vinden. Lekker shoppen zit er natuurlijk niet in. In IJsland is alles duur, behalve warm water dan.
Op de terugweg kwamen we nog langs een overdekt winkelcentrum. Dat en nog 2 andere supermarkten bevinden zich op 10 minuten lopen van ons huisje af. Met volle rugzakken glibberden we terug over het IJslandse ijs.

IMG_20230127_135301

Vrijdag 27 januari 2023
Akureyri
Vandaag speelden de heren hun halve finales op de Australian Open. De ochtend is zo weer goed gevuld. Het stormt nog steeds. De temperatuur is wel gedaald. Het vriest weer. Er viel wat verse sneeuw in de stad. Het ziet er weer beter winters uit. Het skigebied is nog gesloten.
Vanmiddag zijn we toch met Ásdis mee naar het skigebied gereden. Voor haar was het een gewone rit naar boven. Zoals ze zo vaak heeft gedaan. Voor ons was het wel bijzonder. Over de met ijs bedekte weg reden we met nauwelijks zicht door de sneeuwbui naar boven. De palen langs de weg waren amper te zien. Gelukkig weet zij waar de bochten in de weg zitten.
Boven, maar onderaan het skigebied, staan enkele gebouwen. Het eerste gebouw waar we ingingen was de skischool. Daar is een ruimte waar we onze skiuitrusting kunnen neerzetten en hebben we een kastje voor andere spullen, zoals helmen en kleding. Hier ga je dus in je gewone kleding naar het skigebied. Bij de skischool trek je dan je leraren skipak aan.
Het gebouw naast de skischool is de skiverhuur. Hier zal Marja enkele uurtjes per week gaan werken. We kregen een korte uitleg hoe het hier in zijn werk gaat. Morgen gaat de wind liggen en kunnen we waarschijnlijk wel aan het werk. Nu zie je door de opwaaiende sneeuw geen hand voor ogen. Het is wel duidelijk waarom het skigebied gesloten is.

20230127_154832

1. Linda van der Linden:
    28 januari 2023
    Wat een mooie ervaring!!!!
  2. Edith:
    28 januari 2023
    Super leuk om jullie belevenissen te lezen.
  3. Anton heijs:
    28 januari 2023
    IJsje op ijsland ...mooi hoor. Ik zat te kijken met google maps, wat een klein plaatjse en de landingsbaan van de luchthaven die als het ware half in t water ligt. En dan hebben ze t Motercycle Museum of Iceland daar , dat zal wel rustig zijn met bezoekers maar ik zag meerdere musea. Een bijzonder plaatsje als ik t zo zag via google maps.
  4. Hanneke:
    28 januari 2023
    Wel even lastig met de spullen bij de douane, begrijp ik. Jullie gaan zeker ook schoenen met spikes kopen, anders blijf je glibberen 🥶. Leuk om jullie avonturen weer te lezen.