Wind

13 februari 2023 - Akureyri, IJsland

Maandag 6 februari 2023
Eyjafjörður
De wind was vandaag ongeveer als afgelopen zaterdag. Wederom niet skiën vandaag dus. In de middag kwamen er enkele opklaringen en nam de wind behoorlijk af. Een goed moment om de fjord Eyjafjörður te verkennen. We reden aan de west kant tot aan Dalvík. Onderweg reden we wat zijwegen in van de hoofdweg. Dat gaf best mooie uitzichten.

20230206_164330

In Dalvík werd wel geskiëd. Slechts 1 van de 2 liften was open. De piste hoorde ijzig aan. De nieuwe sneeuw was van de piste afgewaaid. Aan de haven van Dalvík stonden behoorlijk wat campers en vrachtwagens van een filmploeg. Dalvík is omgedoopt in het Alaskische dorp Ennis waar de opname van de TV-serie True Detective met Jodie Foster in de hoofdrol plaatsvindt. Jodie Foster was trouwens van de week in Hlíðarfjall aan het skiën. Ze meldde zich bij de skischool. Ásdís heeft met haar geskied.

Dinsdag 7 februari 2023
Akureyri
De wind was weer harder. Met de sneeuw erbij kan je dit terecht een sneeuwstorm noemen. In de middag werd het iets rustiger en heb ik een frisse neus gehaald.

Woensdag 8 februari 2023
Akureyri
Het leek de 5e dag op rij te worden dat er niet geskied zou kunnen worden. Gelukkig nam de wind toch iets af en werd Hlíðarfjall om 16.00 uur geopend. We hebben daarvoor een wandeling gemaakt naar het Natural Park Krossanesborgir. Het was leuk om daar een beetje te dwalen en in te schatten waar de paden en meertjes liggen in het besneeuwde landschap. Het pad terug naar het begin bleek geen pad te zijn maar een bevroren rivier. Gelukkig was het ijs sterk genoeg.

20230208_143752

Rond 16.30 ben ik gaan telemarken. Eindelijk weer op de latten!
Volgens de noorderlicht app zou rond 20.00 uur de beste tijd zijn om het noorderlicht te bewonderen. Tenminste als het helder zou zijn. En het was helder. We reden naar Krossanesborgir omdat het daar donkerder is en we liever in de natuur kijken dan in de stad. We hadden geluk. Het noorderlicht was prachtig!IMG-20230208-WA0016

Donderdag 9 februari 2023
Akureryi
Het waaide weer behoorlijk vanmorgen. Ik ging naar boven omdat ik om 14.00 uur les moest geven. Er stond echter te veel wind. De liften gingen niet open. Om 15.00 zouden ze opnieuw beslissen, de wind zou immers afnemen. Echter om waaide het nog steeds te hard. Ook de skilerarentraining kon dus niet door gaan. Gelukkig ging het skilerarendiner wel door. We reden na het diner nog door naar Krossanesborgir om naar het noorderlicht te kijken. Het was even mooi als gisteren. De foto’s waren helaas wel minder.
20230209_150800

Vrijdag 10 februari 2023
Akureryi
De vlag hing vanmorgen stil langs de stok. Dat hadden we nog niet gezien. Mijn les om 11 uur ging dan ook eindelijk weer door. Na de les hebben we nog samen geskied. Om half 4 was de wind al weer hevig. Wij zijn gestopt. De liften stopten even later ook. De vooruitzichten voor het weekend zijn niet best.

Zaterdag 11 februari 2023
Akureryi
Het stormde vanochtend al. Zoals verwacht valt er weer niet te skiën. We hebben gekeken of we ergens naar toe konden rijden. Veel wegen zijn echter gesloten. Er is code oranje afgegeven. En code oranje is niet zoals in Nederland. Volgen de locals betekent dat gewoon: thuisblijven. Er zijn windstoten tot 45 m/s (162 km/uur) voorspeld. Ons huisje beweegt en kraakt bij de harde vlagen …
0210 WindsnelheidGemeten wind

Zondag 12 februari 2023
Goðafoss en Mývatn
Hoewel Hlíðarfjall vandaag weer dicht bleef, was er toch aanzienlijk minder wind dan gisteren. Code oranje was ook ingetrokken. Tijd dus om er op uit te trekken.
Vincent had ons verteld van de watervallen Aldeyjarfoss en Hrafnabjargafoss. Vooral Hrafnabjargafoss is erg mooi en ze zijn niet zo druk als Goðafoss. In deze tijd is het eigenlijk helemaal niet druk bij Goðafoss, maar het leek ons ook wel leuk om een andere waterval te bekijken. De weg naar Dettifoss was nog gesloten.

20230212_114530

De weg 842 naar Aldeyjarfoss is wel geopend. Alleen het laatste stukje, waar de 842 overgaat in de F26 is op de website gesloten. We reden er naartoe en keken hoever we konden komen. De onverharde 842 was goed te rijden. Op slechts enkele stukje lag nog wat ijs. Aan het eind van de 842 sloegen we links af de F26 op. Hoewel de F26 volgens de website gesloten zou zijn stond het hek open. We reden door het hek. Na ongeveer 100 m ging het steil naar beneden. Het was één ijsbaan. Het zag er gevaarlijk uit. Ik heb geen idee in hoeverre de spijkerbanden het op zo’n steile ijsbaan houden. We durfden het risico niet te nemen. We parkeerden de auto in de berm en dachten op onze spikes onder de schoenen de laatste 3 km naar Aldeyjarfoss te lopen. De toch nog stevige wind die het erg koud deed aanvoelen de de steile ijsbaan bracht ons toch op andere gedachten. We keerden de auto en zagen nog zo’n superjeep wel de ijsbaan omhoog komen. Misschien hadden we het toch wel kunnen doen?
Op de terugweg reden we over de brug naar de 844 richting Fossholl. Op de 844 hadden we een mooi zicht op de rivier Skjálfandafljót en kwamen zo uit bij Goðafoss. Met veel minder sneeuw dan vorige week zaterdag was de waterval nog steeds prachtig.
Na de korte wandeling reden we naar en rond het meer Mývatn. Het was een prachtige route. Terug reden we weer over de pas terug naar Akureyri.
De video van deze rit is hier te vinden op Reislogger of direct op Youtube.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Leo:
    13 februari 2023
    Ga je nu ook nog een keer geld verdienen of blijft die wind? Is voor jou niet fijn omdat je niets verdient maar voor toeristen die komen skiën is het helemaal niet fijn!
    Maar ja wel fijne plaatjes voor de thuisblijverts!
  2. Meija:
    13 februari 2023
    Bedankt voor de prachtige foto's en jullie mooie reisverslag. Ik ben benieuwd wanneer jullie les kunnen gaan geven. Succes!!
  3. Harry:
    13 februari 2023
    Lastig met al die wind hopelijk kun je de komende week wel vaker op de latten 🫰
  4. Ed Kokje:
    13 februari 2023
    Morgen lijkt er minder wind te zijn. Hopelijk is niet alle sneeuw weggewaaid.
  5. Alette:
    13 februari 2023
    Weer mooie foto's en het Noorderlicht kunnen jullie afvinken. Ik heb het mogen zien in Lapland zo bijzonder