Weekendje vrij

4 februari 2023 - Akureyri, IJsland

Zaterdag 4 februari 2023
Goðafoss, Mývatn en Hverir
We waren al om 9.00 uur bij Hlíðarfjall. Er stond een stevige wind. Het zag er niet best uit. De mountainmanager John besloot dan ook het skigebied vandaag niet te openen. Zondag wordt er nog meer wind verwacht. Waarschijnlijk wordt er niet geskied dit weekend.
We hadden gepland om maandag naar Mývatn te gaan. Nu het skigebied dicht is besloten we dat vandaag te doen. Er was ook zon voorspeld. Dat zou mooi zijn.
En dat was het ook. Vincent en Ásdís gidste ons via Goðafoss naar en rond Mývatn. De harde wind maakte het ijskoud. Maar als je dan de waterval Goðafoss ziet, vergeet je de kou.

Na een korte wandeling bij Mývatn en Hverir warmde we ons op in Jarðböðin við Mývatn ofwel de Mývatn Nature Baths. Na een heerlijke maaltijd in een koeiestal (ja Leo, die heb je hier ook) hoopte we met deze heldere hemel nog het noorderlicht te kunnen zien. Helaas was dat teveel gevraagd op deze schitterende dag.

Zondag 5 februari 2023
Akureyri
De wind was nog harder dan gisteren. Met vlagen van meer dan 100 km/uur kraakte en schudde ons huisje. Een top van een boom brak af en landde op ons terras. Ik heb onze huurauto meer beschut achter de hostel geparkeerd. Verder zijn we niet buiten geweest.
Ik had zo wel de tijd om de video van Goðafoss, Mývatn en Hverir te monteren, zie https://youtu.be/yna25jlB7Rc.