28 mei 2024 - Dresden, Duitsland

Zondag 26 mei 2024
Dresden
We hadden een tip gekregen om de hop-on hop-off bus te nemen. Dit keer was het geen goede tip.
We hadden online geboekt. Bij de eerste halte mochten we niet mee. We moesten ons bij halte 1 melden. Halte 1 lag aan de andere kant van het immens grote Zwinger. Gelukkig lukte het daar wel. We konden onder in de dubbeldekker nog mee. We reden door de stad, maar je zag weinig. We stapten bij halte 10 uit en liepen door de Grosser Garten naar halte 11. Hoewel het park weinig indruk op ons maakten, was het wel lekker om even te wandelen. De bus die we bij halte 11 pakten zat behoorlijk vol. We vonden wederom beneden 2 plekjes waar we nu zelfs achteruit reden. Zo zagen we nog minder vanuit de benauwde bus. We zagen wel dat er vlak achter ons nog een bus reed. En die had boven nog legen plaatsen. Boven was het open en goed uit te houden. Eigenlijk wilden we bij het Blaues Wunder (halte 14) uitstappen. Aangezien de plekken vooraan vrijkwamen besloten we daar te gaan zitten en terug naar de Altstadt te rijden. Hoewel er op dit deel van de route minder te zien was, beviel het beter dan onder in de bus.
In de Altstadt slenterden we wat tussen de ‘oude’ gebouwen, aten een reusachtig en heerlijke cinnamon roll en meldden ons bij de gids voor de Altstadtrundgang. De gids vertelden boeiend over de oude stad. We leerden ook dat de oude stad eigenlijk helemaal niet oud is. In 1992 lag de gehele Altstadt nog in puin door de bombardementen in 1945. Sommige huizen zijn pas sinds 2022 bewoond. Waar het lijkt dat er gerenoveerd wordt, wordt nog gewoon gebouwd.
Na de Altstadtrundgang beklommen we de Frauenkirche en konden later deze kerk van binnen bewonderen.

0527-112836 Duitsland 2024

Maandag 27 mei 2024
Dresden
We fietsten langs de Elbe tot voorbij het Blaues Wunder. Het blauwe wonder is 1 van Europa’s eerste stalen brug gebouwd in 1893. De blauwe kleur en het voor die tijd technisch hoogstandje heeft de brug de bijnaam gegeven. Vlak bij de brug ligt ook sinds 1901 de Schwebebahn, 1 van de oudste hangende kabelbanen.
We fietsten aan die andere kant van de Elbe terug en reden via de markthal en de Altstadt terug naar onze camper. Het was vandaag een stuk drukker in de Altstadt dan gisteren. Misschien kwam het doordat Macron en Scholz vanmiddag in Dresden zouden zijn.

1. Harry:
    31 mei 2024
    Zo heb je mazzel met een bus nu hadden jullie pech , jammer ! Maar wel een mooie stad om te bezoeken ?

Jouw reactie