Weekend

29 januari 2023 - Akureyri, IJsland

Zaterdag 28 januari 2023
Akureyri
We werden om 8.45 opgehaald door Ásdís. We haalden nog 2 medewerkers op die in de skiverhuur werken, collega’s van Marja dus. Om 9.15 waren we boven. Het had gesneeuwd vannacht. Er lag een klein laagje nieuwe sneeuw. De pistedienst was nog hard bezig om de pistes klaar te maken. Het gebied is in deze tijd op zaterdag en zondag geopend van 10.00 tot 16.00. Marja kon gelijk aan de slag. Ze werd ingewerkt en heeft tot 13.30 gewerkt.
Hoewel het om 10 uur zacht sneeuwend goed weer was werd er voor de middag weer veel wind voorspeld. Het skigebied zou hoogstwaarschijnlijk weer eerder sluiten. Skilessen gepland in de middag werden naar voren geschoven en zo had Ed om 10.30 zijn eerste privé skiles. Tegen 12 uur was de wind al weer behoorlijk toegenomen. Kort na 12-en stonden de skiliften weer stil.

20230128_100644

We aten onze meegebrachte boterhammen op en wisselden wat ervaringen uit met de andere medewerkers van de skiverhuur. Om 14.30 konden we met Ondrej (skileraar uit Tsjechië) mee terugrijden naar Akureyri.
We keken in ons huisje de dames finale van de Australian Open. Marja ging nog met Ásdís naar het zwembad. Nou ja, ze noemen het hier zwembad, maar het is meer een wellness met diverse hot tubs en koude baden.

Zondag 29 januari 2023
Akureyri
We waren iets over negenen boven. Het zag er vandaag beter uit. Geen wind en helderder. Hoewel het nog niet licht was, kon je de top van de bergen zien.

20230129_091909

Marja kon gelijk weer aan de slag. Ed moest even afwachten hoe druk het zou worden. En dat werd het dus niet. Ondrej had een groepje van 5 kinderen. Ed gaf 1 dame uit Reykjavik privé les. Dat was het weer voor vandaag.
Het was zo ie zo erg rustig op de piste vandaag. Pas na 10 uur (de opening van het skigebied) druppelde er wat mensen binnen. Bij de skiverhuur en op de piste was het extreem rustig. Vreemd om zo iets over tienen nog een leeg gebied te zien. Wel heerlijk skiën als je de gehele helling voor je alleen hebt. Dat doet me denken aan het skiën in Jaspers voor de kerstdagen in 2018 (https://youtu.be/owQCMigQ7BU).
Na de skiles en het werk konden we nog even vrij skiën. We bleven bij de onderste stoeltjeslift. De bovenste lag in de mist. De zon brak even door. Dat waren de eerste 5 minuten dat we in IJsland de zon hebben gezien. Na die 5 minuten sloeg het weer snel om. In de mist skiede we terug en konden we met Ondrej terug rijden. We hadden nog een herenfinale van de Australian Open te bekijken.

1. Nick Kokje:
    3 februari 2023
    Wat is het daar mooi!
  4. Harry:
    3 februari 2023
    Zo ie zo een goed advies Nick
    En vooral genieten van de lege pistes
  5. Sara:
    4 februari 2023
    Mooie foto’s!!
  6. Leo:
    13 februari 2023
    Ik weet niet waarom je zo verbaasd bent! In Oostenrijk zien de pistes er ook zo uit als het donker is! :-)

Zeker lekker skiën zonder honderden anderen! Dat dan weer wel!