Een werkweek

3 februari 2023 - Akureyri, IJsland

Maandag 30 januari 2023
Akureyri
Het skigebied Hlíðarfjall gaat ‘s maandags pas om 14.00 open. Er waren geen lessen gepland. Het gebied lag voor 3 kwart in de mist. We besloten om niet naar boven te gaan en een stukje te gaan wandelen. Vanuit onze blokhut liepen we in de richting van de fjord. Het was eigenlijk niet te bereiken door de bedrijven die aan het water liggen. De wandeling liep zo langs een voor hier drukke weg. In de ijzige koude wind bereikten we wel het water, maar waren toen al bijna bij downtown. In het overdekte winkelcentrum konden we ons even opwarmen.

Dinsdag 31 januari 2023
Akureyri
Voor Marja was het een PMT werkdag. Er was geen skiles gepland vandaag. Het weer was wat twijfelachtig. Ik besloot naar boven te gaan wandelen. Boven zou ik kijken of er wat te skiën valt en anders zou ik weer terug lopen. Halverwege de ruim 7 km lange wandeling naar boven stopte Ásdís naast me en vroeg of ik mee wilde rijden. Ik heb dat maar gedaan en wat geskied. Ik wilde de hogere rode en zwarte pistes wel eens skiën. Daar was het nog niet van gekomen. Het viel niet mee. Ik begon met rood. Het zicht was slecht, zeer slecht. Alles was wit, de sneeuw en de lucht. Er was geen reliëf te bekennen. Ik kon nog amper zien of ik stil stond of bewoog. Ik voelde de misselijkheid opkomen. Voorzichtig daalde ik af. Toen het middelstation in zicht kwam ging het weer wat beter. Een vast oriëntatie punt helpt. Na nogmaals de blauwe piste te skiën om aan het slechte licht te wennen besloot ik om ermee te stoppen. Ik had wel zin om terug te lopen naar onze blokhut. Ik had me verkleed, sloot mijn locker en toen hoorde ik roepen of ik er nog was. Er was een vraag voor een privéles. Of ik dat wilde doen. Natuurlijk wilde ik dat. Maar weer omkleden dan maar.
Of het nu kwam omdat het donker werd of dat het toch wat opklaarde. Hoe dan ook het zicht werd veel beter. Zo toch heerlijk lesgegeven en geskied met uitzicht op het verlichte Akureyri. Het was voor mij de eerste keer om ‘s avonds op een verlichte piste te skiën. Ik was positief verrast!

Woensdag 1 februari 2023
Akureyri
Het is druk bij Marja op het werk. Ze laste een extra dag PMT in. Ed had in de ochtend een bespreking over de skilerarentraining en maakte een mooie wandeling in de vers gevallen sneeuw langs de rivier. Om 14.00 stond er een les gepland. Eenmaal boven kwam er nog 1 bij. ‘s Avond vingen we in de schaarse opklaringen een flauwe glimp op van het noorderlicht.
20230201_213551

Donderdag 2 februari 2023
Akureyri
Voor Marja was het gewoon een dag op het kantoor. Ik reed met Vincent mee naar het skigebied. Er was storm voorspeld. Die bleef gelukkig uit. Het begon wel wat te sneeuwen. Verse sneeuw is altijd welkom. Van 17.00 tot 19.00 was mijn eerste skileraren training. Volgende week gaan we er mee verder.
Marja had vanaf 19.00 uur boven een meeting van de skishop. Ik ben met Vincent beneden in de stad wat gaan eten.

Vrijdag 3 februari 2023
Akureyri
De stadsbussen in Akureyri zijn gratis. Er gaat echter geen bus naar Hlíðarfjall, het skigebied bij Akureyri. We waren dan ook steeds afhankelijk van anderen om mee naar boven of naar beneden te rijden. Daarvoor, en om ook nog wat van IJsland te kunnen zien hebben we auto gehuurd. Om 9.00 konden we de auto ophalen. Na de dooi en regen van donderdagmiddag en de vorst van vannacht waren de wegen weer spiegelglad. Met de Suzuki Vitara 4x4 op spijkerbanden hadden we goede grip en konden we zelf naar Hlíðarfjall rijden.
Na ons werk kon Marja ook nog de ski’s onderbinden. Gezien de weersvoorspellingen zou dat de volgende dagen wel eens niet kunnen. Ik besloot om te gaan Telemarken. Dat was eigenlijk ook al weer te lang geleden. Inmiddels was het donker geworden en hadden we een prachtig uitzicht over het verlichte Akureyri en de fjord.

20230203_173504

1. Alette:
    5 februari 2023
    prachtige foto's wauw, hopelijk snel beter weer
  2. Miriam:
    5 februari 2023
    Oeh,spannend Ed!(31-1)Doe voorzichtig hoor!
    Wat fijn een eigen auto,iets meer vrijheid lijkt me.
  3. Corine:
    5 februari 2023
    Leuk om jullie verhalen te lezen!
  4. Arianne:
    5 februari 2023
    Prachtig zeg die verlichte pistes! Leuk verslag Ed👏🏼 jullie komen afgetraind thuis met dat lopen en skiën! Have fun you2
  5. Janine Van Buuren:
    5 februari 2023
    Brrrrr,koud😨 Ik zit jullie vlog lekker te lezen in de warmte😅 Geniet ze😘
  6. Harry:
    5 februari 2023
    Dat is zeker mooi z’n verlichte piste
    Gelukkig heb je kunnen Telemarken 👍
  7. Maria:
    Wat sssuuupppperrrrrr allemaal!!!!
    Geniet ervan 😍😍😍🤬
  8. Meija:
    Wat een geweldige ervaring!! Geniet ervan ❤️
  9. Anton:
    6 februari 2023
    het weer is wel de dominante factor in de dagelijkse verhalen als ik t zo lees ...... is de verwachting dat dat gaat verbeteren ?
  10. Marja en Ed:
    7 februari 2023
    Het probleem hier is de wind. En dat ziet er voor vandaag ook niet best uit...